Nová ekonomická studie

Nová ekonomická studie: Modely přístupu k externě zálohovaným datům, vytvářené výrobci automobilů, přinášejí pro zákazníky a nezávislé investory riziko výrazných ztrát, které v roce 2030 mohou dosáhnout výše 65 miliard EUR.

FIGIEFA uvítala nově zveřejněnou studii FIA Regionu I, mezinárodní asociace motoristických zákazníků a dopravní policie. Tato studie odhaluje a dokazuje, že „propojené vozidlo“ (ExVe) s externími zálohovacími servery, jak je propagováno výrobci automobilů, by mělo pro nezávislé podnikatelské subjekty a zákazníky už do roku 2030 za následek ztráty dosahující 65 miliard eur.

Nová studie s názvem „Digitální transformace automobilů a ekonomické důsledky současných modelů přístupu k datům“ 1), publikovaná nyní FIA Regionem I, vyhodnocuje dlouhodobé ekonomické důsledky současných uzavřených modelů přístupu k datům představeným výrobci automobilů. Konkrétně zdůrazňuje, že negativní vliv těchto modelů na nezávislý trh poskytovatelů servisních služeb umožní automobilkám více se zapojovat do aftermarketu a následně jim poskytne výrazně větší kontrolu nad kontakty s koncovými zákazníky. To by mělo za následek omezení volby pro zákazníky, omezení konkurenčního prostředí a omezení společenských výhod z prosperity automobilového sektoru. Výrazně by se zvýšily náklady a do roku 2030 by ztráty pro nezávislý evropský aftermarket v automobilovém sektoru vzrostly na 33 miliard eur a pro zákazníky na 32 miliard EUR.

„Tak výrazné poškození malých podnikatelů a zákazníků není akceptovatelné a budou nezbytné všechny dostupné legislativní prostředky pro garanci bezpečného, přímého, v reálném čase probíhajícího a obousměrného přístupu k datům o vozidlech, funkcích a uživatelích, aby byl zajištěn kvalitní servis pro zákazníky, stejně jako konkurenční a inovativní prostředí v digitálním servisu týkající se vozidel,“ zdůrazňuje ředitelka FIGIEFA Sylvia Gotzenová.

Chráněný model přístupu k datům, kde má výrobce vozu privilegovaný přístup k vozům a třetím stranám jsou dostupná pouze zálohovaná data na externích serverech fungujících pod kontrolou výrobce, v posledních letech vzbudil obavy mezi zákazníky, nezávislými podnikateli 2) a Evropskou komisí 3).

Tato studie dobře doplňuje praktickou plošnou studii „Obecná analýza OEM telematiky pro třetí strany“ 4), zveřejněnou v listopadu 2018 Aliancí pro svobodu automobilového servisu v Evropě AFCAR. Na konkrétních příkladech je zde ukázána řada technických a komerčních omezení vyvolaných modelem „propojeného vozidla“. Na druhou stranu studie také ukazuje, že mnoho výrobců automobilů vyvíjí chráněné platformy otevřené telematiky, které mají být dostupné pouze vybraným třetím stranám.

Více podrobností

1) Studie „Digitální transformace automobilů a ekonomické důsledky současných modelů přístupu k datům“ (březen 2019)

2) Manifest „Za férové příležitosti v digitalizaci“ (duben 2018)

3) Vyjádření Komise „Na cestě k automatizované mobilitě: Strategie EU pro mobilitu budoucnosti“ (květen 2018)

4) Obecná analýza „OEM telematika pro třetí strany“ (prosinec 2018)

FIGIEFA

FIGIEFA je v Bruselu sídlící Evropská federace a politický reprezentant nezávislých velkoobchodníků a prodejců automobilových náhradních dílů i jejich přidružených servisních řetězců.

Společně se svými 20 členy v evropských státech zastupuje zájmy 30 000 společností obchodujících s náhradními díly, komponentami a příslušenstvím. S Evropskou dodavatelskou sítí více než 50 000 obchodů a jejich 355 000 zaměstnanců poskytují členové FIFIEFA efektivní regionální dodávky náhradních dílů zajišťujících rychlý návrat zákazníka na silnici.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace